基本情報 |
■ 専門分野
|
■ 保有学位
|
研究業績 |
■ 著書・論文等
1. |
2014 |
論文 |
Milk basic protein supplementation enhances fracture healing in mice Nutrition (共著) |
2. |
2011 |
論文 |
Infection of RANKL-primed macrophages, RAW-D cells with Porphyromonas gingivalis promotes osteoclastogenesis in TNF-alpha independent manner PLoS ONE 7(6) (共著) |
3. |
2007 |
論文 |
Adenosine abolishes MTX-induced suppresion of osteoclastogenesis and inflammatory bone destruction in adjuvant-induced arthritis Laboratory Investigation 91,719-713頁 (共著) |
4. |
2006 |
著書 |
目で見てなっとくからだのしくみ (単著) |
5. |
2006 |
論文 |
Regulation of osteoclastogenesis by Simon extract composed of caffeic asid related compounds: successful supression of bone destruction accompanid with adjuvant-induced arthritis in rat Histochem Cell Biol. 125,215-225頁 (共著) |
6. |
2005 |
著書 |
硬組織研究ハンドブック 48-59頁 (共著) |
7. |
2005 |
論文 |
加熱処理が球状ハイドロキシアパタイトの骨欠損部での骨伝導能に与える影響 松本歯学 30,228-237頁 (共著) |
8. |
2004 |
論文 |
Critical roles of c-Jun signaling in regulation of NFAT family and RANKL-regulated osteoclast differentiation J Clin Invest. 114,475-484頁 (共著) |
9. |
2004 |
論文 |
Direct stimulation of osteoclastogenesis by MIP-1α: evidence obtained from studies using RAW264 cell clone Highly responsive to RANKL J Endocrinol. 180,193-201頁 (共著) |
10. |
2002 |
論文 |
歯骨細胞分化制御に関する分子細胞生物学的研究(テーシス) (単著) |
11. |
2001 |
論文 |
Kat-1 antigen reliable immunological marker for identifying osteoclast precursors of rats: detection of subpopulations among precursors and initiation of osteoclastogenesis Histochem Cell Biol. 115,215-222頁 (共著) |
12. |
2001 |
論文 |
Osteoclast differentiation antigan, distinct from receptor actovator of nuclear factor Kappa B,is involved in osteoclastogenesis under calcitonin-regulated conditions. J Endocrinol. 170,175-183頁 (共著) |
5件表示
|
全件表示(12件)
|
|
社会活動・地域貢献 |
■ 所属学会
1. |
1999/04~ |
日本骨代謝学会 |
2. |
2008/10~ |
超音波分子診断研究会 |
3. |
2010/08~ |
日本柔道整復接骨医学会 |
4. |
|
日本解剖学会 |
|
■ その他
|
メッセージ |
■ 授業紹介
「人体の構造と機能」は、解剖学と生理学が一緒になった教科です。解剖学では骨や臓器の「形態」つまり目に見えるかたちを、生理学は呼吸や心拍といった「機能」つまり働きを学びます。ひっくるめて言えば、「人体」の仕組みを理解することを目的とした教科です。この教科で学ぶ内容は、ヒトを対象にした医療の分野に進む人々にとって不可欠な知識であるとともに、知れば知るほどに人体がいかに優れた構造物かということを実感させられるでしょう。ところが、この教科は憶える用語が膨大で、しかもその用語には普段使わないような漢字や外国の人の名前がついているものが多いんです。また、解剖学では骨や細胞の「かたち」や「並びかた」といった言葉では表しにくいことを理解しなくてはなりません。
そこで、この授業では、一般的な解剖生理学の内容に加え、用語に使われる漢字のなりたちや、発見者のエピソードなども交えて進めてゆきます。また、板書にはイラストをたくさん描き、かたちをイメージしやすくするとともに、演習の時間には学生さん自身が骨や臓器の模型を観察しながら絵を描くことで、視覚化できる知識を養います。
|
|