(最終更新日:2024-07-20 16:59:21)
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■ 著書・論文歴
1. |
著書 |
『アクティブ・ラーニング読本「未来を切り拓く交渉学―関大・交渉学 教科書&ワークブック、これから「交渉学の授業デザイン・カリキュラム・デザイン」をめざす方に送る書―」』 (共著) 2019 |
2. |
著書 |
「関西大学における e ポートフォリオを主軸とした教育のパラダイムシフト」 (共著) 2015 |
3. |
著書 |
大学生の学びと育む学習環境のデザインー新しいバラ代務が拓くアクティブ・ラーニングへの挑戦―The Design of
Learning Environment for Active Learning -The Challenge of Kansai University-. 283-298頁 (共著) 2014 |
4. |
著書 |
“関西大学・高槻ミューズキャンパス、初・中・高等部における e-ポートフォリオを活用した個性有る教育体制 —教育理念、計画から運営までの準備について−” 関西大学 IT センター年報 創刊号 (共著) 2010 |
5. |
論文 |
“A proposal for Implementing Authentic Learning Enhanced with Academic Integrity of STEAM and Entrepreneurship in New Education Normal”. Proceedings for CTE-STEM 2023. https://ilt.nutn.edu.tw/CTE-STEM2023/index.html. (共著) 2023/06 |
6. |
論文 |
「New Education Normalでの地域連携型未来創生モデルの開発・実践・研究 -SDGsの概念とディスラプティブなイノベーション力で展開する 地域連携型未来創生モデルのケーススタディ-」 関西国際大学教育総合研究叢書 (16),169-186頁 (共著) 2023/03/31 |
7. |
論文 |
「玄奘大學及び関西大学: New Education Normal での三者協働(学生・教員・職員)による FD・SD 研修の実施・実践報告」. A Progress Report: Professional Development Serial Training Seminars at HCU & KU, involving Major Stakeholders on Campus through an AGILE and Design Thinking Approach. 玄奘大學教學實務研究論叢 (11),81-104頁 (共著) 2022/03/31 |
8. |
論文 |
ニューノーマル下での未来人財育成のための高等教育パラダイムの提言-Academic Integrityを担保するAuthentic Assessmentの展開 関西国際大学・教育総合研究叢書15号. pp.149−162. (15),149-162頁 (単著) 2022/03/31 |
9. |
論文 |
Takemata, Kazuya; Nakamura, Sumio; Minamide, Akiyuki; Yamamoto, Toshiyuki. (2022). “Proposing a Microlearning Approach to Enhance Digital Story Telling Skills with Rich Media in the PBL-based Engineering Education”. ICL Conference 2022. ICL Conference 2022. (共著) 2022 |
10. |
論文 |
ZhihuaZHANG, Toshiyuki YAMAMOTO and Koji NAKAJIMA. (2022). Development of Education Curriculum in the Data Science Area for a Liberal Arts University. IFIP WCCE 2022. Hiroshima. Japan. IFIP WCCE 2022 (共著) 2022 |
11. |
論文 |
“A Case Study: Global Online Collaborative Learning Enhanced with Cross-cultural Communication Applied to gLocal Academic Writing Classes”. (共著) 2022 |
12. |
論文 |
奥貫麻紀(関西学院大学 ハンズオン・ラーニングセンター 准教授)& 山本敏幸(関西国際大学 社会学部 教授, 関西大学 教育開発支援センター 研究員)山本敏幸(2022). 「高大連携による探究活動のリフレクション―高校生による地域創生プロジェクトの振り返り―」教育総合研究叢書15号 pp.149−162. 教育総合研究叢書 (10),205-218頁 (共著) 2021/09/01 |
13. |
論文 |
”関西大学のオンラインを活用した授業の取り組みと課題”.特集 対面授業からオンライン授業切り替えの取り組み. 大学教育と情報. JUCE Journal. 2020 2-10頁 (共著) 2020/06 |
14. |
論文 |
“Free from demotivation in EFL writing: the use of online flipped writing instruction” (共著) 2019/02/01 |
15. |
論文 |
“ICT-Enhanced Virtual Learning Environment to Foster Global AGILE Learning for PBL” eLFA 2019. The Chulalongkorn University (Chula) in Bangkok, Thailand. (共著) 2019 |
16. |
論文 |
A Proposal for the Global and Collaborative PBL Learning Environment Where All Global Members on Different Campuses Are ‘On the Same Page’ throughout the Process of Learning in the Project. 2018 Conference on Technologies and Applications of Artificial Intelligence (TAAI). IEEE (共著) 2018 |
17. |
論文 |
BYOD で展開する未来型学習環境の提案―これまでの LMS の長所を活かし、マイナス面を克服した 21 世紀スキルを涵養するバーチャル学習環境のデザイン― 関西大学教育推進部 (共著) 2018 |
18. |
論文 |
Curriculum Development for Global Active Learning - Enhancing Liberal Arts Skills in PBL&TBL in Global Teams in the Social Constructive Paradigm between Kansai University and National Taiwan University DLSA 2018 (共著) 2018 |
19. |
論文 |
What is the Educators’ Mission for the Future Students? - Scenario Planning of Educational Design Targeting at the Singularity Era. eLearning Forum Asia (eLFA 2018) (共著) 2018 |
20. |
論文 |
Win-Win-Win Approach to Conflict Resolution Based on Tesseractive and Critical Thinking: Negotiation Practicum in PBL in Global Teams. DLSA 2018 (共著) 2018 |
21. |
論文 |
“Data Solicitation for PBL in Global Teams in Adaptive Learning” CALL 2018. Bruges, Belgium. (共著) 2018 |
22. |
論文 |
「交渉学教育における授業デザインと学習成果の可視化の検討」 関西大学 高等教育研究(9) 127-131頁 (共著) 2018 |
23. |
論文 |
Academic Writing as Corpus for Assessment of e-Portfolio. PNC 2017 Annual Conference and Joint Meetings at National Cheng Kung University, Tainan, Taiwan. Als (共著) 2017 |
24. |
論文 |
The incubator course for the global learning environment from the KU campus to Asian universities — Active learning in action: A Team-Based PBL ONLINE INTERACTIVE course proposal for Asian universities: Bridging societies and universities. (共著) 2017 |
25. |
論文 |
「130 周年祝酒プロジェクト 2015〜16 年度 農作体験から学ぶ地域の営み・関西を学ぶ」 『域連携事例集 Vol.2』 156-157頁 (共著) 2017 |
26. |
論文 |
「交渉学を活用した学生-社会人ギャップを乗り越える育成モデルの構築」 追手門学院大学基盤教育論集 (4),7-15頁 (共著) 2017 |
27. |
論文 |
「農作体験から学ぶ地域の営み・関西を学ぶ ~田植えから収穫、第 6 次産業化、流通までの総合マネジメントと地域協働~」 『域連携事例集 Vol.2』 154-155頁 (共著) 2017 |
28. |
論文 |
“A Paradigm Shift in Education Enhanced with ICT E-Learning for the Benefit of the Learning Mind”. SYMPOSIUM HANDBOOK.會議手冊 24-49頁 (単著) 2016/06 |
29. |
論文 |
“Academic Assessment Strategies for e-Portfolio” SYMPOSIUM HANDBOOK.會議手冊 pp.68-103 (単著) 2016/06 |
30. |
論文 |
“eLearning for the benefit of the learning mind” (単著) 2015 |
31. |
論文 |
“Active Learning Fostered by ePortfolio. Seminars & Conferences” (単著) 2014 |
32. |
論文 |
A technology enhanced course for communication incorporating empathy. Knowledge Management & E-Learning An International Journal (KM&EL).Vol.5, No.3. (共著) 2013 |
33. |
論文 |
“Paradigm Shift in Education with the Use of e- Portfolio: Showcases of e-Portfolio at Work at the various Levels of Education – Introduction & Showcase I: K-12 e-Portfolio involving all stakeholders” Lecture Notes in Computer Science. Edutainment Technologies, Educational Games and Virtual Reality/ (単著) 2011/09 |
34. |
論文 |
“Web Programming Education through Developing Online Shop Web Application.” Lecture Notes in Computer Science. Edutainment Technologies, Educational Games and Virtual Reality/ (共著) 2011/09 |
35. |
論文 |
“Academic Assessment Strategies for e-Portfolio” PNC2010, Pacific Neighborhood Consortium Annual Conference and Joint Meetings, Proceedings pp.72-75 (単著) 2010/12 |
36. |
論文 |
“交渉学の授業・ワークショップの成果を可視化する手法の研究” 日本説得交渉学会.第 3 回大会発表論文集 34-36頁 (共著) 2010/11 |
37. |
論文 |
“How to Implement Assessment Methods for e-Portfolio”, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2010 (共著) 2010/07 |
38. |
論文 |
“Learning Effectiveness by Learner Types in Desire2Learn e-Portfolio” Desire2Learn Workshop, FUSION 2010 (共著) 2010/07 |
39. |
論文 |
“A Proposal for Measuring Interactivity that Brings Learning Effectiveness”, Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, Vol2, No.1, (単著) 2010/03 |
40. |
論文 |
“How to Overcome the Disadvantages of the e-Portfolio System” TELDAP 2010 Proceedings. TELDAP (共著) 2010/03 |
41. |
論文 |
“e-Portfolio: Comparison of WebCT and Desire2Learn” Desire2Learn Workshop, FUSION 2009, Minneapolis, WI, USA. 2 (共著) 2009/07 |
42. |
論文 |
“Interactivity in Learning Enhanced by Virtual Tutors in E-Learning contents” ED-MEDIA 2008, Vienna, Austria. (単著) 2009/06 |
43. |
論文 |
“THE DIFFERENCE OF INFORMATION TECHNOLOGY VISIONS BETWEEN THE FACULTY AND STUDENTS IN THE ENGINEERING LAPTOP INSTITUTION”, 「KITにおける教員のICT活用による教育力向上の取組(FD)状況 工科系ラップトップ大学の視点から見たe-ラーニング構想の中のFD」 National Institute of Multimedia Education pp.55-62 (単著) 2008/03 |
44. |
論文 |
THE DIFFERENCE OF INFORMATION TECHNOLOGY VISIONS BETWEEN THE FACULTY AND STUDENTS IN THE ENGINEERING LAPTOP INSTITUTION 米国インディアナ州立大学大学院博士論文(教育工学) (単著) 2002/05/04 |
45. |
論文 |
The Difference of Information Technology Visions Between the Faculty and Students in the Engineering Laptop Institution, Dissertation Presented to the School of Graduate Studies, Department of Curriculum, Instruction, and Media Technology at Indiana State University, Terre Haute, Indiana, (単著) 2002 |
46. |
論文 |
“How to Construct and Implement Web-based Courses.” Proceedings of the 2001 PC Conference. pp.250-251 (単著) 2001 |
47. |
論文 |
“How to Plan Servers optimally to Fit to Distance Education.” Proceedings of the 2001 PC Conference. pp.318-319 (単著) 2001 |
48. |
論文 |
“Merging Technology to Traditional Instruction.” Proceedings of the 2001 PC Conference pp.248-249 (単著) 2001 |
49. |
論文 |
“A Comparison of the Quality of Integrated Freshman-Year Curriculum for Science, Engineering and Mathematics with a Conventional Curriculum. ERIC Document #ED436-359 (単著) 1998 |
50. |
論文 |
“Aspects of the Two Negative Constructions in Japanese.” ” Japan Studies Series, Vol.2 Kanazawa, Japan: KIT Japan Studies Institute, 1998 pp.286-301 (単著) 1998 |
51. |
論文 |
“How to Add Humanistic Aspects in Distance Education.” Proceedings of the ATE 98 (共著) 1998 |
52. |
論文 |
WHY TWO NEGATIVE GERUNDIVE FORMS IN JAPANESE 米国ウエストバージニア大学大学院修士論文(言語学) (単著) 1986/05/08 |
53. |
論文 |
TAG QUESTIONS IN ENGLISH 上智大学修士論文(言語学) (単著) 1982/03/31 |
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■ 学会発表
1. |
1995 |
“Multimedia and World Wide Web in Language Education”(East Asian Studies Center (EASC)) |
2. |
1999/02 |
“Building a Multi-Interactive Web Site for Distance Education Courses.”(1999 National Convention on the Association of Educational Communications and Technology.) |
3. |
1999/02 |
“Distance Education on CD-ROM or . . . .“(Association for Teacher-Educators Conference 1999) |
4. |
2000/02 |
“Creating a Hands-on Course for Building an Interactive Server in a Frugal Way.” 2000. “Interpersonal Needs and Students’ Interaction Preference in Distance Learning.” 2000(National Convention on the Association of Educational Communications and Technology.) |
5. |
2000/02 |
“Interpersonal Needs and Students’ Interaction Preference in Distance Learning.”(2000 National Convention on the Association of Educational Communications and Technology.) |
6. |
2001 |
“How to Construct and Implement Web-based Courses.”(PC Conference 2001) |
7. |
2001 |
“How to Plan Servers Optimally to Fit to Distance Education.”(PC Conference 2001) |
8. |
2001 |
“Merging Technology to Traditional Instruction.”(PC Conference 2001.) |
9. |
2001/04 |
“Database Interactivity with FrontPage and Access”(Faculty Computing Resource Center) |
10. |
2009/06 |
“Interactivity in Learning Enhanced by Virtual Tutors in E-Learning contents”(ED-MEDIA 2008) |
11. |
2009/07 |
“e-Portfolio: Comparison of WebCT and Desire2Learn”(Desire2Learn Workshop, FUSION 2009) |
12. |
2009/10 |
“A Proposal for Measuring Interactivity that Brings Learning Effectiveness”(Technology Enhanced Learning Conference, TELearn 2009,) |
13. |
2010 |
“How to Implement Assessment Methods for e-Portfolio”(World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA) 2010) |
14. |
2010/03 |
“How to Overcome the Disadvantages of the e-Portfolio System”(TELDAP 2010. Academia Sinica) |
15. |
2010/07 |
“Learning Effectiveness by Learner Types in Desire2Learn e-Portfolio”(Desire2Learn Workshop, FUSION 2010) |
16. |
2010/12 |
“Academic Assessment Strategies for e-Portfolio.”(PNC 2010, Pacific Neighborhood Consortium Annual Conference and Joint Meetings, Proceedings,) |
17. |
2011 |
“Beyond Technology: Strategies for Student Centered Learning Design in the 2.0 Era”(TELDAP 2011) |
18. |
2011 |
“e-Portfolio Assessment Strategies for Learning Progress instead of Learning Results”(TELDAP 2011) |
19. |
2011/09 |
“Paradigm Shift in Education with the Use of e- Portfolio : Showcases of e-Portfolio at Yamamoto, Tosh. 2011. Work at the various Levels of Education – Introduction & Showcase I: K-12 e-Portfolio involving all stakeholders”(Edutainment 2011) |
20. |
2012 |
“A Cost-Effective Class/Lecture Video Capture and on-Demand Video Delivery System: The Video That Creates the Feeling of Being There in the Classroom”(TELDAP International Conference 2012) |
21. |
2012 |
“Implementing e-Portfolio as an Educational Tool at the Institutional Level”(TELDAP International Conference 2012) |
22. |
2013/02 |
「スマートフォンを活用した言語教育」(関西大学留学生別科開設記念シンポジウム.) |
23. |
2013/03 |
『「関西大学での取り組み」多人数教育・研修における「情報共有から共感」へ の工夫~Clica を活用して~』(第1回 Clica 活用研究会) |
24. |
2013/03 |
『授業支援ツール「Clica」が可能にする学生主体型授業の可能性』(リセマム) |
25. |
2013/06 |
「Clica を活用した聴覚障害を持つ学生へのディスカッション参加型 授業支援」(第 2 回 Clica 活用教育研究会) |
26. |
2013/06 |
「教育最前線、教育工学・e―ラーニングの研究:学習者が自ら考えて 判断・行動する教育へ、アクティブラーニングの導入と e-ポートフォリオの開発」(Reed vol.33) |
27. |
2013/09 |
「ヒューマンコミュニケーション&インタラクション、 交渉学(アドバンストコミュニケーション)のカリキュラム開発および教育モデルの提案、A Proposal for an advanced course for Communication based Negotiation Approach」(第 12 回情報科学技術フォーラム) |
28. |
2013/09 |
「聴覚障害者を支援するインクルーシブな ICT 活用の試行」(平成 25 年度教育改革ICT戦略大会) |
29. |
2013/09 |
聴覚障害者を支援するインクルーシブな ICT 活用の試行(平成 25 年度教育改革 ICT戦略大会) |
30. |
2013/10 |
Special Track: e-Portfolios.(ICEM 2013) |
31. |
2013/10 |
“Special Track: e-Portfolios”(ICEM 2013) |
32. |
2013/10/01 |
“Assessment Strategies in e-Portfolio”(ICEM 2013) |
33. |
2013/12 |
Course Design for the Advanced Communication to Build Trust.(PNC 2013) |
34. |
2013/12 |
“ePortfolio Assessment Strategies”(PNC 2013.) |
35. |
2013/12 |
“Global Internship Initiative: Opportunities to Envision the University Mission for Globalization (with Kaho Suzuki, Shoko Matsuda)”(PNC 2013) |
36. |
2013/12 |
“Learning Assistant Initiatives to Promote Active Learning in Classrooms at Kansai University (with Takahiro Jutori, Tomomi Otani, Ayaka Yamamoto)”(PNC 2013) |
37. |
2013/12 |
“Making the Hearing-impaired Student’s Dream Come True (with Keisuke Yokote)” . Poster Session.(PNC 2013) |
38. |
2013/12 |
“Students-Initiated Course: Curriculum Design involving all Stakeholders (with Haruka Nakano, Tomoya Ikezawa)”(PNC 2013) |
39. |
2014/01 |
「スマートディバイスによるこれからの教育・学習 環境/一般: スマートデバイス活用(2). スマートデバイスを利用した参加型授業の実践」(2013 年度第5回研究会) |
40. |
2014/03 |
The Use of Collabo-Note© to Fortify Active Learning in and outside Classroom.(International Symposium for Grid Computing, Academia Sinica) |
41. |
2014/03 |
“Learning Assessment for ePortfolio”(International Symposium for Grid Computing) |
42. |
2014/05 |
“A Report for the MOOC application for the pre-university improvement in Education at Kansai University”(eLearning Forum Asia 2014) |
43. |
2014/08 |
“MOOC and Flipped Classroom”(APAN 38, 2014) |
44. |
2014/11 |
“Active Learning Across the Border of Classroom, involving all Stakeholders in the University - Advanced Communication through Trust and Consensus Building”(ELLTA 2014, Leadership and Learning in the Asian Century) |
45. |
2014/11 |
“Project/Problem-Based Learning Fostered by ePortfolio”(ELLTA 2014, Leadership and Learning in the Asian Century) |
46. |
2014/12 |
“An Interactive Tool to Increase the Value of Learning”(ICCE) |
47. |
2014/12 |
“Event 2 Active Learning Practicum for Trust Building in Team‐Based Learning with Empathy”(ICCE) |
48. |
2015 |
「アイディアをデザインする~地域・社会連携 ~」 |
49. |
2015 |
「入学前教育 三者協働型 MOOC の実践例:入学前教育プ ログラム制作から運営まで」(平成 27 年度 教育改革 ICT 戦略大会) |
50. |
2015/02 |
「三者協働型 PBL によるアクティブラーニングの実践例 :::クラスルームを 越えた学習環境:::―入学前教育支援体制の構築から運営まで―」関西大学反転授業はディープ・アクティブラーニングを促すか?」 |
51. |
2015/03 |
“Learning Assessment for e-Portfolio”(International Symposium for Grid Computing) |
52. |
2015/03 |
“On the Verge of Advanced Communication for Win-win Approach with Empathy, Trust Building, and Critical Thinking– the effective use of ICT (Thinking Tools) in Project Based Active Learning Environment” |
53. |
2015/03 |
“On the Verge of Advanced Communication for Win-win Approach – the effective use of ICT (Thinking Tools) in Project Based Active Learning Environment” |
54. |
2015/03 |
”Constructive Workshop: Active Learning Enhanced with Educational ICT”(APRICOT-APAN 2015) |
55. |
2015/08 |
“A Workshop for Advanced Communication to Build Trust with Empathy”.(APAN 40) |
56. |
2015/08 |
“Workplace E-learning trends in 21st century”(UMEDIA & ICTer 2015) |
57. |
2015/08 |
「交渉学を利用した学生-社会人ギャップをうめるコミュニケーション 力の育成モデル構築」.(平成 27 年度 ICT 利用による教育改善研究発表会) |
58. |
2015/09 |
「PBL・グローバル・ICT・地域社会連携をキーワードに展開するアクティブラーニングの実践」(平成 27 年度 教育改革 ICT 戦略大会) |
59. |
2015/09 |
「交渉学を利用した学生-社会人ギャップをうめるコミュニケーション力の育成モデル構築」(平成 27 年度 ICT 利用による教育改善研究発表会) |
60. |
2015/12 |
“From the incubator course on the KU campus to the global learning environment -Active Learning in Action : A Team-Based PBL ONLINE INTERACTIVE Course Proposal for Asian Universities for Bridging Societies and Universities”(COIL (Collaborative Online International Learning). International Symposium & Workshop 2015) |
61. |
2016/03 |
“Educational Informatics: A Paradigm Shift for IT-enhanced Education”(International Symposium for Grid Computing, Academia Sinica) |
62. |
2016/03 |
“Educational Informatics: A Paradigm Shift for IT-enhanced Education”(ISGC) |
63. |
2016/03 |
“ICT-Enhanced Educational Workshop”(International Symposium for Grid Computing,) |
64. |
2016/03 |
“ICT-Enhanced Interactive Writing Program for International Students - A Plagiarism-free Writing Program”(International Symposium for Grid Computing, Academia Sinica) |
65. |
2016/03 |
“Review and evaluation of the outcome of Pre-University Program”(International Symposium for Grid Computing, Academia Sinica) |
66. |
2016/05 |
「関西大学におけるe-ポ ートフォリオを主軸とした教育のパラダイムシフト」 |
67. |
2016/06 |
“A Paradigm Shift in Education Enhanced with ICT E-Learning for the Benefit of the Learning Mind”(2016 International Symposium on Excellence in Teaching and Learning) |
68. |
2016/06 |
“Academic Assessment Strategies for e-Portfolio”(2016 International Symposium on Excellence in Teaching and Learning) |
69. |
2016/07 |
「アカデミック・ライティング ESL/JSL における ICT 活用を用 いたライティング指導、ICT-Enhanced Interactive Writing Program for International Students - A Plagiarism-free Writing Program -」(『電子語学教材開発研究部会(LET 関西支部の下部研究会)』) |
70. |
2016/09 |
「DVD を活用した教育実践 ~学生‐社会人ギャップを乗り越える育成モデルの構築」(平成28年度教育改革 ICT 戦略大会) |
71. |
2016/09 |
『「Turnitin を活用した留学生のための日本語表現力育成教育:入学前 教育での国語表現」・ICT を活用した外国語教育の最前線を知るカンファレンス.』(FLExICT (eForeign Language Education x Information Communication Technology) Conference) |
72. |
2017 |
The incubator course for the global learning environment from the KU campus to Asian Universities: - Active Learning in Action: A Team-Based PBL ONLINE INTERACTIVE Course Proposal for Asian Universities: Bridging Societies and Universities -. The Fourth International Workshop on Advanced E-Learning & The Tenth International Conference on Ubi-Media Computing and Workshops.(AEL 2017) |
73. |
2017 |
“Academic Writing as Corpus for Assessment of e-Portfolio”(PNC 2017) |
74. |
2017 |
“I A Proposal: ePortfolio for enhancing active learning for the future generation”.(ISGC 2017) |
75. |
2017 |
“ICT Enhanced Interactive Remedial Mathematics Program for Science and Engineering Students”(ISGC 2017) |
76. |
2017 |
「アイディアをデザインする ~地域・社会連携~」(域連携事例集Vol.2) |
77. |
2017/03 |
"Writing: Using technology to develop academic writing skills".(ISGC 2017) |
78. |
2017/03 |
ICT Enhanced Interactive Remedial Mathematics Program for Science and Engineering Students. |
79. |
2017/03 |
“A Proposal: ePortfolio for enhancing active learning for the future generation”(ISGC 2017) |
80. |
2017/06 |
“Educational Design for the Future - For the Actively Engaged Learning Mind”(The 3rd Conference on Learning Sciences and Technologies 2017) |
81. |
2017/08 |
“eCulture: A Food Culture Report from the countryside in Japan”(APAN 42nd Meeting/Conference) |
82. |
2017/11 |
Proposing a New Phase of Liberal Arts Course Enhanced with Active Learning for PBL in the Social Constructivism Paradigm: Advanced Communication Based on Empathy & Trust Building. |
83. |
2018/03 |
Educational Quality Assurance and Accountability of ICT-Enhanced Higher Education - Developing an SOP for Educational Informatics -.(ISGC) |
84. |
2019 |
“A Progress Report: Development of Global Negotiation Practicum for the Future Involving Various Stakeholders in the Global Society”(APAN 47) |
85. |
2019 |
“e-Culture: Crafting New Cultural Values in Rural Communities Dwindling in Population and Economic Power”(APAN 48) |
86. |
2019 |
“e-Life: Progress Report: Trust-Building Workshop for the Future Generation in Asia”(APAN 48) |
87. |
2019 |
“ICT-Enhanced Virtual Learning Environment to Foster Global AGILE Learning for PBL”.(eLFA2019) |
88. |
2019 |
“The Design for the Online Learning Environment to enhance Global Entrepreneurship in AGILE & PBL/TBL for-Fostering eCultural Heritage in Glocal Societies”(APAN 47) |
89. |
2019 |
「グローバル・アクティブラーニングを促 進するアジャイルな学習環境カリキュラムの提案」(PC カンファレンス 2019) |
90. |
2020/02 |
“キャリア人生で 50 歳手前でシンギュラリティーを迎える今どきの大学生のた めの英語教育環境“(PEP Conference 2019 ―“越境”する英語教員、その可能性と課題―) |
5件表示
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■ 社会における活動
1. |
2020/03~2023 |
氷上西高等学校 探求学習(地方創生)発表会:ふりかえりワークショップ |
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■ 教育上の能力
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■ 学歴
1. |
1997/08~2002/05 |
米国インディアナ州立大学(5年) 教育学部 メディアテクノロジー専攻 卒業 教育博士(カリキュラム、インストラクション、& メディア・テクノロジー)(科学教育) |
2. |
1983/05~1986/05 |
米国ウエストバージニア大学(3年) 外国語学研究科 言語学専攻 卒業 |
3. |
1986/05~1990/05 |
米国ミシガン州立大学 外国語学研究科 言語学専攻 |
4. |
1978/04~1982/03 |
上智大学(4年) 外国語学研究科 言語学専攻 博士前期課程修了 |
5. |
1974/04~1978/03 |
獨協大学(4年) 外国語学部 英語学科 卒業 |
6. |
1971/04~1974/03 |
石川県小松市立小松高等学校(3年) 卒業 |
7. |
1982/04~1983/03 |
東京言語研究所(1年) |
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■ 職歴
1. |
1979/12~1983/03 |
国際電信電話局 |
2. |
1983/08~1986/05 |
米国ウエストバージニア大学 外国語学部 グラジュエートアシスタント |
3. |
1986/06~1986/07 |
米国ウエストバージニア州、グレンビル州立大学 非常勤講師 |
4. |
1986/09~1990/05 |
米国ミシガン州立大学 外国語学部 グラジュエートアシスタント |
5. |
1990/07~1992/05 |
滋賀県彦根市ミシガン州立大学連合日本センター 教官 |
6. |
1992/09~1997/05 |
米国インディアナ州ローズハルマン工科大学 人文社会科学学部 助教授 |
7. |
1993/05~1993/07 |
EAGLE JAPANプログラム 郡山支部 Associate Director |
8. |
1994/05~2004/07 |
金沢工業大学 シニアインストラクター |
9. |
1997/09~1999/05 |
米国インディアナ州ローズハルマン工科大学 人文社会科学学部 非常勤講師 |
10. |
1998/08~2002/03 |
米国インディアナ州立大学大学院 Media Technology Follow(教育学部)カリキュラム・インストラクション &メディア・テクノロジー学科) Faculty Computing Resource Center, Manager |
11. |
1998/09~2002/03 |
金沢工業大学 研究員 |
12. |
1999/05~2002/03 |
米国インディアナ州立大学 Faculty Computing Resource Center プロジェクトマネージャー、サーバーマネージャー、教育ICTコンサルタント |
13. |
2000/09~2002/03 |
米国ローズハルマン工科大学 HSS Assistant Professor |
14. |
2002/04~2003/03 |
金沢工業大学 情報処理サービスセンター 研究員 |
15. |
2003/04~2010/03 |
金沢工業大学 情報フロンティア学部メディア情報学科 教授 |
16. |
2010/04~ |
関西大学 教育推進部 教授 |
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■ 授業科目
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■ 所属学会
1. |
2003/04~2023/03 |
一般社団法人CIEC (シーク:コンピュータ利用教育学会) |
2. |
2003/04~2023/03 |
教育システム情報学会 |
3. |
2007/04~2023/03 |
情報処理学会 |
4. |
2015~ |
Knowledge Management & E-Learning: An International Journal (KM&EL) |
5. |
2017/02~2023/03 |
学習分析学会(JASLA) |
6. |
2018~2020 |
ICBL and ISET |
7. |
~ |
AEL (Advanced E-Learning) |
8. |
2016~ |
∟ 査読委員 |
9. |
~ |
APAN (Asia Pacific Area Network) |
10. |
~ |
APTEL (Asia Pacific Technology Enhanced Learning) |
11. |
~ |
ICCE |
12. |
~ |
ISGC (International Symposium for Grids and Clouds, Academia Sinica) |
13. |
2015 |
∟ 査読委員 |
14. |
~ |
PNC (Pacific Neighborhood Consortium, Academia Sinica) |
15. |
~ |
TELDAP (Taiwan e- Learning and Data Archive Program) |
16. |
2013 |
∟ 査読委員 |
17. |
~ |
UMEDIA |
18. |
2016~ |
∟ 査読委員 |
19. |
~ |
日本工学教育協会 |
20. |
~ |
日本数学教育協議会 |
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■ 現在の専門分野
教育工学, 地域研究, 外国語教育, 日本語教育, 科学教育, 情報ネットワーク, データベース, 情報学基礎論, ヒューマンインタフェース、インタラクション (キーワード:ICT活用教育、COIL、STEAM、データサイエンス、情報ネットワーク、インターフェイス、AI 教育、AI 倫理、)
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■ 受賞学術賞
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■ 講師・講演
1. |
2013/12 |
「ここだけは おさえておきたい e ラーニングの基礎知識」 |
2. |
2014 |
“Active Learning Fostered by e-Portfolio” |
3. |
2014 |
関西大学・交渉学ワークショップ |
4. |
2014/09 |
『【アクティブ・ラーニングに必要な学修環境】、ラーニング コモンズの活用とファシリテータによる学修支援』 |
5. |
2014/12 |
「アクティブラーニングの重要性と支援する組織体制」(武庫川女子大学. 中央キ ャンパス日下記念マルチメディア館 1F) |
6. |
2015 |
企業との交渉学ワークショップ |
7. |
2015/07 |
“Global Trends in Digital Learning”(Bangkok) |
8. |
2015/08 |
“eLearning for the benefit of the learning mind”(Colombo) |
9. |
2015/09 |
「PBL・グローバル・ICT・地域社会連携をキーワードに展開するアクティブラー ニングの実践」 |
10. |
2015/11 |
言語教育・研究の目指す方向 性を巡って―言語系学会連合はどこを目指すべきか?(Shizuoka Convention & Arts Center “GRANSHIP” Shizuoka City.) |
11. |
2016/01 |
“Online Video Report from Tamba, Organic Farming Project”(Manila) |
12. |
2016/06 |
“A Paradigm Shift in Education Enhanced with ICT E-Learning for the Benefit of the Learning Mind” |
13. |
2016/06 |
“Academic Assessment Strategies for e-Portfolio” |
14. |
2017 |
“Proposing a New Phase of Liberal Arts Course Enhanced with Active Learning for PBL in the Social Constructivism Paradigm: Advanced Communication Based on Empathy & Trust Building” |
15. |
2017/05 |
COIL Kickoff Seminars for Win-Win Approach in Negotiation at AU, NTHU, NCU, NIU, and NTNU. |
16. |
2017/06 |
COIL Seminar/Workshop Win-Win Approach in Negotiation t AU. Dr. Wen-Chi Vivian Wu’s Graduate Seminar. |
17. |
2017/06 |
“Educational Design for the Future - For the Actively Engaged Learning Mind”(National Tsing Hua University) |
18. |
2017/11 |
COIL Seminar/Workshop Critical Thinking at National University of Tainan, Dr. Juling Shih’s Graduate Seminar. |
19. |
2017/12 |
COIL Seminar/Workshop Win-Win-Win Approach in Negotiation at AU. Dr. Wen-Chi Vivian Wu’s Graduate Seminar. |
20. |
2017/12 |
“Future Dreams of AI & Humans in Education: The Bright side and the dark side of ICT-Enhanced Education - What will you see the goal of education? -” |
21. |
2017/12 |
“Mission for AU-AI Center” |
22. |
2018/03 |
New Curriculum Design for Liberal Arts in the Global Era - Future Education Model for Liberal Arts for Lifelong and Life-wide Learning and Career in Collaboration with Corporations-.(Taipei) |
23. |
2018/03 |
Workshop on Learning Analytics and Assessment Strategies(Taipei) |
24. |
2018/11 |
Adaptive Learning for Global PBL and TBL Panel Discussion(Manila) |
25. |
2019 |
Social Entrepreneurship Workshop for University Students, Staff, and Professors(Kansai University) |
26. |
2019 |
“A Progress Report: Development of Global Negotiation Practicum for the Future Involving Various Stakeholders in the Global Society”(Daejeon) |
27. |
2019 |
“e-Culture: Crafting New Cultural Values in Rural Communities Dwindling in Population and Economic Power”(Kuala Lumpur) |
28. |
2019 |
“e-Life: Progress Report: Trust-Building Workshop for the Future Generation in Asia”(Kuala Lumpur) |
29. |
2019 |
“The Design for the Online Learning Environment to enhance Global Entrepreneurship in AGILE & PBL/TBL for-Fostering eCultural Heritage in Glocal Societies”(Daejeon) |
30. |
2019/03 |
STEAM & SDGs Negotiation Workshop for Chiaye Elementary. |
31. |
2019/03 |
STEAM Workshop for High School Students. |
32. |
2019/03 |
STEAM Workshop for K-12 |
33. |
2019/04 |
Curriculum Development for Global Online Interactive Learning Connecting On-Site Campus Learnings in Asia focusing on the learning environment for project-based learning with global team members.(Taipei) |
34. |
2019/08 |
「グローバル・アクティブラーニングを促 進するアジャイルな学習環境カリキュラムの提案」(甲南大学) |
35. |
2019/08 |
交渉学セミナー(関西大学千里山キャンパス) |
36. |
2019/08 |
丹波・交渉学セミナー |
37. |
2020/02 |
「“越境”する 英語教員、その可能性と課題―」(立命館大学) |
38. |
2020/04 |
オンライン授業化 FD 研修シリーズ |
39. |
2020/04 |
オンライン授業化研修シリーズ |
40. |
2020/06 |
“Scenario Planning the Technology-Enhanced Education in the Future - Singularity and Beyond ...”(Nanjing Normal University) |
41. |
2020/06 |
『本学の実践①:教員向け FD 支援報告-「KU-DWOT (Kansai Univ. - Designing Workable Online Teaching)チームで展開する外国人教員対象のオンライン授業化の取り 組み」』 |
42. |
2020/08 |
“Scenario Planning the Future of Computer Science as Life-Long Career :: Singularity and Beyond . . . ::” |
43. |
2020/08 |
交渉学セミナー |
44. |
2020/11/17 |
Authentic assessment for remote learning: Best practices for design and measuring success (THE Live Asia 2020) |
45. |
2021/09/16 |
ニューノーマル・エデュケーションでのオーセンティック・アセスメント(NanYang Polytecnic, Singapore.) |
46. |
2021/10/18 |
Interview. 日本語版. 英語版. TurnItIn Integrity Matters(TurnItIn APAC) |
47. |
2021/10/21 |
「教育改革〜未来を見据えたニューノーマルの教育とは〜」. TurnItIn APAC User Summit.(TurnItIn APAC) |
48. |
2021/11/10 |
「ニューノーマルの時代のオンライン授業、COILの事例報告」(新竹市) |
49. |
2021/11/17 |
“Topic: Authentic assessment for remote learning. Best practices for design and measuring success”. Times Higher Education.(Times Higher Education) |
50. |
2022 |
“The academic integrity & assessment landscape in Japan, and where to next, post-Covid”. Episode 38. TurnItIn Webinar.(TurnItIn APAC) |
51. |
2022/03/17 |
「New Education Normal時代の教育展開 ~数学をシンキングツールとして活用するクリティカルシンキングのカリキュラム開発~」(石川県金沢市) |
52. |
2022/03/17 |
「New Education Normal時代の教育展開 ~数学をシンキングツールとして活用するクリティカルシンキングのカリキュラム開発~」(石川県金沢市) |
53. |
2023/06/16 |
EMI Fortified with Authentic Learning and Academic Integrity: A global collaborative learning among Japan, Singapore and Taiwan(台湾国 花蓮市) |
54. |
2023/06/16 |
Key Note Presentation and Webinar Yamamoto, Tosh. (2023). “EMI Fortified with Authentic Learning and Academic Integrity: A global collaborative learning among Japan, Singapore and Taiwan”. in the "2023 Forum on English, Bilingual, and EMI Education".(國立東華大學(花蓮市)) |
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■ 委員会・協会等
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■ 職務上の実績
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■ 資格・免許
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■ グローバルスタディ
1.
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2018
COIL-based Agile Learning (Social Entrepreneurship in the realm of SDGs) Conducted COIL-based interactive learning among universities in Taiwan, Singapore, and Indonesia.
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2.
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2021
Global StudyⅠ (2021-FALL-G82) Global Study Collaboration with students at Gajamada University, Indonesia, and Universiti Utara Malays, Malaysia.
Focus on how to sustain and develop Safety and Mindfulness in the Future Society.
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3.
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2022
GLS102-Y73 グローバルスタディⅠ (2022-春学期-Y73) 共通教育科目
【台湾亞洲大學との大学間国際協定により実施する科目】
ウィルネス・SDGsの統合的な領域で、これからのクロスカルチャーコミュニケーションについてアジア地区の大学生たちと考える科目
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4.
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2022
GLS201-M82 Global Study II 共通教育科目
【インドネシア・ガジャマダ大学及びマレイシア・ Universiti Utara Malaysとの国際チームによるPBL型GS】
SDGsの統合的な領域で、「安心・安全な」未来社会の創造について、防災の視点から、グローバル・グローカルに異文化コミュニケーションしながら考えてみる
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5.
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2022
グローバルスタディⅠ (2022-春学期-Y72) グローバルスタディⅠ (シンガポール/2022夏) 共通教育科目
【シンガポール・ナンヤンポリテクニック(NYP)との国際チームによるPBL型GS】
SDGsの統合的な領域で、「安心・安全な」未来社会の創造について、アントレプレナーする
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6.
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2023
GLS102-Y73 グローバルスタディⅡ(シンガポール/.集中講義) 2023春学期 GLS102-Y73 グローバルスタディⅡ(シンガポール/.集中講義) 2023春学期
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7.
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2023
GLS102-Y74 グローバルスタディⅡ(台湾/2023夏) 集中講義 2023春学期 GLS102-Y74 グローバルスタディⅡ(台湾/2023夏) 集中講義 2023春学期
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■ 国内体験学習
1.
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2022
SVL103-Y06 サービスラーニングB 丹波・市島地区 地域住民による協働活動 担当教員 山本敏幸、章志華、中嶌康二
(1)春学期・夏学期の部
兵庫県丹波市市島地区の有機野菜の栽培から販売までを40年以上行なっているNPO「いちじま丹波太郎」、奥丹地区のムラマチプロジェクトと協働し、田舎と都会が相互依存する未来社会について、両者のウェルネス溢れる未来社会の創造について、いっしょに考えていきます。未来社会において、田舎に住む自分と都会に住む自分がウェルネスを通してWin-Winな関係を構築するにはどうすればいいかについて、「自分ごと」として考えていきます。
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2.
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2022
SVL103-Y10 サービスラーニングB 丹波市島地区地域住民による協働活動(複) (2)秋学期・冬学期の部
兵庫県丹波市市島地区に加えて、青垣地区で菅(すげ)を育てて、菅笠などの菅編みの伝統工芸を未来に伝えようとしている深江菅田保存会(拠点は大阪市東成区深江)と協働で、未来社会のウェルネスについて考えていきます。ここでは、菅編み技法という無形文化財をどうウェルネスに取り込むかという課題にチャレンジしていきます。そして、田舎と都会が相互依存する未来社会について、大学生と地域の方たちの「自分ごと」としての未来社会を創造していきます。
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