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    (最終更新日:2024-09-18 21:35:00)
  キヅ ミカ   KIZU Mika
  木津 弥佳
   所属   ノートルダム清心女子大学  文学部 英語英文学科
   ノートルダム清心女子大学大学院  文学研究科 英語英米文学専攻 博士前期課程
   ノートルダム清心女子大学大学院  文学研究科 英語英米文学専攻 博士後期課程
   職種   教授
■ 現在の専門分野
言語学, 外国語教育, 日本語教育 (キーワード:第二言語習得、統語論、語用論、翻訳) 
■ 学歴
1. 1982/04~1986/03 南山大学 文学部 仏語仏文学科 卒業 学士(仏文学)
2. 1989/04~1992/03 南山大学 外国語学部 日本語学科 卒業 学士(外国研究)
3. 1992/09~1994/03 カリフォルニア大学サンタクルーズ校 言語学専攻 修士課程修了 MA(言語学)
4. 1994/09~1999/08 マギル大学 言語学専攻 博士課程修了 Ph.D(言語学)
■ 職歴
1. 1999/09~2005/08 ダラム大学 東アジア研究学科 Lecturer
2. 2005/09~2014/03 ロンドン大学SOAS 日本・韓国学科 Lecturer
3. 2015/04~2016/03 岡山大学 グローバル人材育成院 准教授
■ 主要学科目
International Communication, Linguistics
■ 著書・論文歴
1. 2023 論文  L2 Acquisition of Reciprocal Pronouns in Japanese Ellipsis by English and Spanish Speakers. JELS (The English Linguistic Society of Japan) (41),pp.78-87 (共著) 
2. 2023 論文  Ellipsis Interpretations in L 2 Japanese by Spanish Learners. 『言語と文化』 (26),pp.45-56 (共著) 
3. 2023 論文  第一・第二言語話者間のメタ語用論的意識に関する考察. 日本語用論学会第25回大会発表論文集 (18),56-65頁 (共著) 
4. 2022 論文  Epistemic stance in L2 English discourse: The development of pragmatic strategies in study abroad. Applied Pragmatics 4(1),pp.33-62 (共著) 
5. 2022 論文  A study of reciprocal pronoun ellipsis in L2 English. 『言語と文化』 (25),pp.47-62 (共著) 
6. 2021 論文  The development of L2 English learners: Toward the unlearning of null objects. Japan Society of Language Sciences 2021 Handbook pp.75-78 (共著) 
7. 2020 論文  Notes on reciprocals in Korean and Japanese ellipsis. JELS 37,pp.197-203 (共著) 
8. 2020 著書  日本語の主節現象に関する第二言語習得研究の可能性. 『第二言語習得研究の波及効果:コアグラマーから発話まで』 57-86頁 (単著) 
9. 2019 論文  The particle ne in the development of interactional positioning in L2 Japanese. East Asian Pragmatics 4(1),pp.113-143 (共著) 
10. 2017 論文  The effect of instruction on null subject: A case of L2 Japanese learners. Proceedings of PacSLRF 2016 pp.115-120 (共著) 
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■ 学会発表
1. 2023/11 L2 Acquisition of Reciprocal Pronouns in Japanese Ellipsis by English and Spanish Speakers(The Forty-five Conference of the English Linguistic Society of Japan)
2. 2023/06 -To omou ('I think') utterances in L2 Japanese: testing the effect of user background on their interpretation(18th International Pragmatics Conference)
3. 2022/11 第一・第二言語話者間のメタ語用論的意識に関する考察:I thinkの解釈に着目して(日本語用論学会第25回大会)
4. 2021/07 L2 acquisition of reciprocal reading in Japanese ellipsis(13th International Symposium on Bilingualism (ISB13))
5. 2021/06 Pragmatic strategies in study abroad, with a focus on 'I think'(17th International Pragmatics Conference)
6. 2021/06 The development of L2 English learners’ interlanguage: Toward the unlearning of null objects(JSLS (Japanese Society of Language Sciences) 2021)
7. 2021/03 A study of reciprocal pronoun ellipsis in L2 English(日本第二言語習得学会・第20回年次大会(J-SLA 2020))
8. 2020/10 Epistemic stance markers: Tools for conversation navigation(TESOL Arabia)
9. 2019/09 Availability of the reciprocal reading in L2 Japanese(The 14th Generative Approaches to Language Acquisition)
10. 2019/06 Development of L2 English mitigation before and after study abroad(Akita JALT)
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■ 講師・講演
1. 2013 「ないもの」をどのように教えるのか:第二言語としての日本語における空の人称代名詞の研究(南山大学)
2. 2013 外国語としての日本語における空主語の認識と産出について(神戸大学)
3. 2010 The acquisition of modal expressions in L2 spoken Japanese(Nanzan University)
4. 2009 Mixed Chains in Long-distance Dependencies in Japanese(神田外語大学)
5. 2009 On Bare Echo Wh-questions(University of York)
6. 2008 Acquisition of Demonstratives and Sentence-final Particles in Japanese as a Second Language(University of Oxford)
7. 2007 Mixed Chains in Japanese Syntax(University of London)
8. 2007 文レベルのモダリティ(Japan Foundation, London)
■ 所属学会
1. International Pragmatics Association
2. 言語科学学会
3. 日本英語学会
4. 日本第二言語習得学会
■ 学部担当分野
国際コミュニケーション、翻訳、言語学
■ 大学院研究分野
言語学、第二言語習得、翻訳