■ 職歴
1. |
2023/07~2023/07 |
Beijing University of International Business and Economics Summer School Foreign Teacher |
2. |
2018/07~2018/07 |
Beijing University of International Business and Economics Summer School Foreign Teacher |
3. |
2015/03~2016/03 |
対外経済貿易大学(中国) 客員教員 |
4. |
2010/04~2011/03 |
Massachusetts Institute of Technology, USA Visiting Scholar |
5. |
2009/04~ |
東京経済大学 全学共通教育センター 准教授 |
6. |
2009/04~2010/03 |
University of Connecticut, USA Visiting Scholar |
7. |
2004/04~2009/03 |
東京経済大学 全学共通教育センター 専任講師 |
8. |
1995/08~1996/06 |
Earlham College, IN Visiting Instructor |
5件表示
|
全件表示(8件)
|
|
■ 学位・学歴
1. |
2008/12/14 (学位取得) |
米コネチカット大学 Ph.D. (言語学) |
2. |
(学位取得) |
米コロンビア大学 修士(日本語教授法) |
3. |
(学位取得) |
南山大学 修士(日本語教育学) |
4. |
(学位取得) |
愛知教育大学 学士(史学) |
5. |
|
愛知教育大学 教育学部 史学科 |
6. |
|
南山大学 外国語学研究科 修士課程修了 |
7. |
|
米コネチカット大学 言語学部 言語学専攻 博士課程 |
8. |
|
米コロンビア大学 東アジア言語文化学部 日本語教授法専攻 修士課程修了 |
5件表示
|
全件表示(8件)
|
|
■ 教育・研究活動状況
|
■ 研究分野
|
■ 研究テーマ
|
■ 著書・論文歴
1. |
2024/11/08 |
論文 |
Teachers Should Ask Students What They Learned from AI Selected Papers from the Thirty-second International Symposium on English Language Teaching and Learning pp.229-308 (単著) |
2. |
2024/07/01 |
論文 |
生成AIへの問いかけを支援する教師の役割 英語教育 73(5),56-57頁 (単著) |
3. |
2024/05/31 |
論文 |
AIと共存するために英語教員が今できること 機械翻訳/大規模言語モデル時代の 外国語教育を探求する ―言語教育エキスポ2024シンポジウムの記録― 9-17頁 (共著) |
4. |
2024/03 |
論文 |
Indirect Strategy and Interpretive Economy in Phrasal Yorimo and Bǐ-Comparatives Journal of Cognitive Science 25(1),pp.125-178 (単著) |
5. |
2024/02/01 |
論文 |
AI翻訳と学習者にとっての英訳 英語教育 72(12),30-31頁 (単著) |
6. |
2023/12/06 |
論文 |
Notes on Degree Constructions of Gilgiti-Shina 人文自然科学論集 (153),pp.37-59 (単著) |
7. |
2023/12 |
論文 |
プロンプトエンジニアリングとしての日英比較による英文法学習 『早稲田日本語教育学』 (第35号),33-44頁 (単著) |
8. |
2023/10 |
著書 |
『英語教育と機械翻訳―新時代の考え方と実践―』 (共著) |
9. |
2023/06/01 |
論文 |
Regretful concessions: on Japanese noni Proceedings of the Fifty-seventh Annual Meeting of the Chicago Linguistic Society 57,pp.461-475 (共著) |
10. |
2023/02 |
論文 |
コロナ禍の体験はどのように生かされたのか― 一般教養英語の場合― 人文自然科学論集 (152),159-188頁 (共著) |
11. |
2023/02 |
論文 |
機械翻訳と共存する大学教養英語を模索する 第4回相互行為と語学教育 7-10頁 (単著) |
12. |
2023/01/01 |
論文 |
How Various Frame Setters Restrict Interpretations of Contextual Comparisons U. Penn Working Papers in Linguistics 29(1),pp.139-148 (単著) |
13. |
2023 |
論文 |
If-adversatives in Japanese Japanese and Korean Linguistics 30 30,pp.525-535 (共著) |
14. |
2022/12/07 |
論文 |
機械翻訳時代に学習者が意味を見出す大学教養英語教育とは 人文自然科学論集 (151号),17-49頁 (単著) |
15. |
2022/12/01 |
論文 |
Designed for Study Abroad Online: A One-Month Weekend Mandarin Program The Journal of Worldwide Education 15(1),pp.24-29 (単著) |
16. |
2022/11 |
論文 |
Let's Work with AI! Machine Translation as a Tool for Discussion The Language Teacher 46(6),pp.59-60 (単著) |
17. |
2022/10 |
論文 |
Regrets and Surprises: A Unifying Account of Japanese Noni Journal of Cognitive Science 23(3),pp.323-374 (共著) |
18. |
2022/06/15 |
論文 |
「日本の大学における教養英語教育と機械翻訳に関する予備的調査」に見る英語教員の現在と未来 AAMT Journal 76,4-9頁 (単著) |
19. |
2021/12/08 |
論文 |
機械翻訳が一般教養英語に与える影響に対応するには 人文自然科学論集 149,3-27頁 (単著) |
20. |
2021/11/23 |
論文 |
日本の大学における教養英語教育と機械翻訳に関する予備的調査 通訳翻訳研究への招待 23,139-156頁 (単著) |
21. |
2021/09/08 |
論文 |
Indirect comparisons as a last resort by Interpretive Economy Japanese and Korean Linguistics 28,1-14頁 (単著) |
22. |
2021/08/12 |
論文 |
英語教育現場における機械翻訳の活用に関する実態調査と分析結果 he JACET International Convention Proceedings: The JACET 60th Commemorative International Convention 243-244頁 (共著) |
23. |
2021/08/10 |
論文 |
Japanese naa as an exclamative operator A Comparative Approach to the Syntax-Semantics Interface 87,pp.83-103 (共著) |
24. |
2021/07/31 |
論文 |
Study Abroad Online as a New Option: The Case of a Two-Week Mandarin Program The Journal of Worldwide Education 14(1),pp.19-22 (単著) |
25. |
2021/05/15 |
論文 |
Pre-/Post-Study Abroad Learning in the Local Community PanSIG Journal 2020 pp.86-91 (単著) |
26. |
2021/05/14 |
論文 |
Indirectly Determined Comparison and Difference: The Case of Japanese Proceedings of the 34th Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation pp.496-504 (単著) |
27. |
2021/02/05 |
著書 |
英語でビブリオバトル実践集 48-54頁 (共著) |
28. |
2021/02/01 |
論文 |
一般教養英語科目における遠隔授業―2020年度教育現場の記録およびコロナ禍後への学び― 人文自然科学論集 (148),195-229頁 (共著) |
29. |
2021/01/11 |
論文 |
Interpretive Economy and Presuppositions JELS 39(1),pp.85-91 (単著) |
30. |
2020/09/01 |
論文 |
Pragmatic Phrasal Comparison in Mandarin Chinese Proceedings of the 19th Meeting of the Texas Linguistics Society pp.43-61 (単著) |
31. |
2020/03/01 |
論文 |
How to make positive use of machine translation The Language Teacher 44(2),pp.30-31 (単著) |
32. |
2019/12/04 |
論文 |
機械翻訳と共存する外国語学習活動とは 人文自然科学論集 145 (単著) |
33. |
2019/09/21 |
著書 |
『みんなで楽しむ一般教養のための言語学入門II』 (単著) |
34. |
2019/03/22 |
著書 |
『みんなで楽しむ一般教養のための言語学入門I』 (単著) |
35. |
2019/02/04 |
論文 |
Study Abroad Destination: The Case of Beijing Pan SIG Journal 2018 pp.181-188 (単著) |
36. |
2018/11/01 |
論文 |
Bibliobattle in English, an Alternative Style of English Presentation The Language Teacher 42(6),pp.25-26 (単著) |
37. |
2018 |
論文 |
Resumptive pronouns of degree in clausal yorimo('than')-comparatives Proceedings of the 10th Workshop on Altaic Formal Linguistics (WALF 10) pp.203-215 (単著) |
38. |
2017/12/01 |
論文 |
Notes on the Expletive Negation of "Almost" Constructions in Mandarin Chinese The Journal of Humanities and Natural Sciences 141,pp.23-37 (単著) |
39. |
2017/08/09 |
論文 |
When 'Barely' Turns Out to be 'Almost' Proceedings of the 19th Seoul International Conference on Generative Grammar pp.241-259 (単著) |
40. |
2017/02 |
論文 |
迫り来るライティング時代に対応する英作文支援ツールとは -中国Pigaiの事例報告ー 東京経済大学『人文自然科学論集』 (140),115-133頁 (単著) |
41. |
2016/12/15 |
論文 |
「普通の大学生」のための海外短期研修用英語自主学習教材開発の試み 東京経済大学『人文自然科学論集』 139,67-81頁 (単著) |
42. |
2016/08/01 |
論文 |
E-Type Anaphora of Degree in Izyooni(than)-Comparatives Japanese/Korean Linguistics 23,pp.213-227 (単著) |
43. |
2015/10/30 |
論文 |
Degree Variables by Choose Degree in Izyooni ‘Than’-Clauses Online Proceedings of the 29th Pacific Asia Conference on Language, Information and Computation pp.408-416 (単著) |
44. |
2015/03/25 |
論文 |
「普通の大学生」のためのTOEFL iBT受験料助成の試み 東京経済大学『人文自然科学論集』 136,99-116頁 (単著) |
45. |
2014/03/20 |
論文 |
Angelika Kratzer, Modals and Conditionals Studies in English Literature, English number 55,pp.167-174 (単著) |
46. |
2013/05/13 |
論文 |
Overt Degree Arguments as Internal Heads of Relative Clauses of Degree LSA Annual Meeting Extended Abstracts 4,pp.1-5 (単著) |
47. |
2012/12/31 |
論文 |
Numeral Indeterminate Phrases and Their Existential Quantification by MO in Japanese English Linguistics 29(2),pp.285-315 (単著) |
48. |
2012/03 |
論文 |
Indeterminate Phrases Proceedings of the 29th Meeting of the English Linguistic Society of Japan (JELS 29) 29,pp.128-134 (単著) |
49. |
2011/09/03 |
論文 |
Degree Constructions in Japanese |
50. |
2010/07/11 |
論文 |
Contextually Restricted Scales of i-Adjectives in Japanese Proceedings of the 11th Tokyo Conference on Psycholinguistic pp.pp.201-220. (単著) |
51. |
2009/03/04 |
論文 |
英語科目におけるオブザベーションウィーク(相互授業参観)の試み 東京経済大学『人文自然科学論集』 (第127号),pp.41-57.頁 (共著) |
52. |
2008/12/14 |
論文 |
Degree Constructions in Japanese Ph.D dissertation, University of Connecticut (単著) |
53. |
2008/11/26 |
論文 |
Multihead Comparatives in Japanese (第126号),pp.pp.3-31. (単著) |
54. |
2007/03/01 |
論文 |
コミュニケーション教育の成果と課題 東京経済大学『人文自然科学論集』 (第123号),pp.1-25.頁 (共著) |
55. |
2006/11 |
論文 |
Comparative Conditionals in Japanese The Proceedings of the Seventh Tokyo Conference on Psycholinguistics pp.pp.223-226. (単著) |
56. |
2006/08 |
論文 |
Overt Degree Arguments in Comparatives The Proceedings of the eighth Seoul International Conference on Generative Grammar pp.pp.213-228. (単著) |
57. |
2005/06/12 |
論文 |
Japanese Adjectives in Comparative Form pp.98-103 (単著) |
5件表示
|
全件表示(57件)
|
|
■ 学会発表
|
■ 講師・講演
|
■ 主な担当科目
|
■ 教育上の能力
|
■ 社会における活動
|
■ 所属学会
1. |
2004/04 |
日本英語学会 |
2. |
2005/01 |
日本言語学会 |
3. |
2004/04 |
The Japan Association Language Teaching(JALT) |
4. |
2019/02 |
日本通訳翻訳学会 |
5. |
2018/05 |
中国語教育学会 |
6. |
2012/09 |
Linguistic Society of America |
7. |
1995/08~1996/07 |
American Association of Teachers of Japanese |
5件表示
|
全件表示(7件)
|
|